Dziś otwarto oferty w przetargu na inwestycja we współpracy m.st. Warszawy z PKP PLK SA.
Między 90,7 a 149,4 mln zł zaproponowały firmy, które chcą wybudować tunel w Wesołej pod linią kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia-Terespol.
Wieloletnia Prognoza Finansowa m.st. Warszawy przewiduje środki na realizację inwestycji do roku 2027. Inwestycja ma być realizowana, w tym finansowana, wspólnie przez m.st. Warszawę oraz PKP PLK SA.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta otworzył oferty, które wpłynęły w trwającym przetargu na budowę tunelu w Wesołej. Chętnych do wykonania prac jest 7 firm, które wyceniły koszt inwestycji na kwoty od 90,7 do 149,4 mln zł. Po zakończeniu postępowania przetargowego i podpisaniu umowy, wybrany wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania.
Plany sytuacyjne, które były podstawą prac projektowych, powstały w ramach Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dla tych rozwiązań PKP PLK SA uzyskały w 2012 r. decyzję środowiskową, którą następnie przepisały w części dotyczącej tunelu na m.st. Warszawę.
Zaprojektowanym tunelem przebiegnie jednojezdniowa droga o dwóch pasach ruchu, wzdłuż której znajdzie się jednostronny chodnik i ścieżka rowerowa. Zaprojektowano również wyjścia i windy prowadzące z tunelu na perony kolejowe oraz przystanek autobusowy przy ul. Okuniewskiej.
Na skrzyżowaniu ul. 1 Praskiego Pułku i ul. Sikorskiego powstanie rondo.
W związku z dużymi różnicami w poziomie terenu zlikwidowane zostanie połączenie ul. Miłej z ul. 1 Praskiego Pułku. Wyjazd z ul. Miłej odbywać się będzie poprzez zaprojektowany łącznik drogowy z ul. Bartosza Głowackiego.
Po północnej stronie linii kolejowej znajdą się dwa ronda.
Pierwsze z nich będzie umożliwiało skomunikowanie przebiegającej tunelem ul. 1 Praskiego Pułku z osiedlem Plac Wojska Polskiego. Z ronda będzie także prowadził łącznik do ul. Okuniewskiej i zaprojektowanego tam drugiego ronda.
Przy ul. Okuniewskiej wybudowane będą przystanki autobusowe, ciągi piesze i windy.
Po wschodniej stronie tunelu przewidziana została pętla autobusowa, na której będzie można zorganizować dodatkowy przystanek. Pętla będzie miała połączenie z ul. Okuniewską.
Inwestycja jest możliwa dzięki umowie zawartej między m.st. Warszawą a PKP PLK SA, która określa zasady współpracy oraz finansowania prac związanych z budową tunelu.
Na podobnych zasadach w sąsiednim Rembertowie powstaną dwa kolejne bezkolizyjne przejazdy przez linię kolejową nr 2 Warszawa Zachodnia-Terespol. Będą to wiadukt na ulicy Chełmżyńskiej, którego zakończenie planowane jest na koniec 2025 roku, oraz tunel w ul. Marsa, na którego budowę ogłoszono przetarg w tym tygodniu